Visittkort

Ønsker du å skille deg ut i mengden på messer og andre arrangementer? Sørg for å ha visittkort som gir potensielle samarbeidspartnere et godt førsteinntrykk av bedriften din, og som gjør at de lettere husker deg etter det første møtet. Vi hjelper deg med hele produksjonen av visittkort, fra design og papirvalg til trykk og den siste finishen. Vi tilbyr også en automatisk bestillingsløsning for visittkort.

.

Visittkort er en vesentlig del av et firmas markedsmateriell. Et visittkort er et viktig førsteinntrykk i kundemøter, og bør derfor være fast inventar i lommeboken eller konferansemappen. Også på fritiden bør du ha visittkort på deg, for du vet aldri når du treffer på potensielle kunder eller nye relasjoner.

Både papirvalg og trykkemetoder har mye å si for det etterlatte inntrykk av bedriften. Ønsker du et tradisjonelt firkantet kort, eller vil du heller ha en fasong som er mer rund i kantene? Trykkmetoder som spotlakk, preg eller folie kan også bidra til at kortet ditt skiller seg ut i mengden.

Hvordan bør et visittkort se ut?

Design

Hvordan bør så visittkortet ditt se ut? Skal du gå for et nøytralt eller et fargesprakende kort? Designmessig bør visittkortet avspeile firmaets profil. Et svart/hvitt kort etterlater kanskje ikke det mest spennende inntrykket, men bruk heller ikke farger bare for å bruke dem.

Benytt farger, fonter og designelementer som representerer bedriften, for å skape en gjenkjennelighet. Når mottakeren av visittkortet går inn på din nettside for å lese mer om bedriften, bør det være tydelig samsvar mellom nettsiden og visittkortet. En helhet i markedsføringen gir også et mer profesjonelt inntrykk av virksomheten. Firmaprofilen bør for øvrig være utviklet med tanke på riktig målgruppe.

Sørg for at logo, eller andre visuelle kjennetegn, kommer tydelig frem, så det er lett for mottaker å skjønne hvem du representerer. Designet av visittkortet, og hva som gir det stoppeffekt, vil som regel variere etter hvilken bransje man befinner seg i.

Et visittkort har to sider, benytt gjerne begge sider av kortet. Utnytt plassen godt, uten å overfylle kortet med for mye informasjon. Du når best frem med et enkelt og tydelig budskap, sammen med et innbydende design som avspeiler firmaets profil.

Et portrettfoto kan være en god idé for at dem du møter lettere skal huske deg. Spesielt hvis visittkortet har blitt delt ut på en messe eller et annet arrangement hvor mottakeren kanskje har fått med seg mange kort i løpet av dagen. Men skal du bruke bilder på visittkortet er det viktig at de ser profesjonelle ut, og ikke ser ut som noe som er klippet ut av familiealbumet.

Vi hjelper deg gjerne med design av ditt visittkort.

Form

Om et visittkort skal ha et standard rektangulært format eller ikke, og om det skal være stående eller liggende, er en smakssak. Dersom du ønsker å skille deg ut med et mer utradisjonelt visittkort finnes det utallige måter å gjøre det på. Men tenk på at det bør være enkelt for mottakeren å oppbevare kortet ditt i ettertid. Samtidig er det kanskje nettopp disse odde kortene som blir husket best. Uansett hva du velger så tenk på målgruppe og hva du ønsker å signalisere. Et spesielt utformet visittkort kan for eksempel antyde at bedriften tenker kreativt og har en utradisjonell tilnærming til oppgaver.

Papirvalg og trykkemetoder

Når det gjelder valg av papir bør du tenke gjennom om hvordan kortet føles i hånden vil ha noe å si når mottakeren vurderer deg. Er det nok å trykke kortet på en standard papirkvalitet, eller er det verdt å legge til det lille ekstra?

Hvis det er viktig at kortene er slitesterke, kan du for eksempel velge et tykkere papir. Eller du kan laminere kortene, slik at de også beskyttes mot fukt og søl.

Dersom du er ute etter et litt mer eksklusivt uttrykk kan matt eller glanset PP-folie være en idé. Eller du kan velge et mer spesielt eller rustikt papir, som egner seg til et design i matte farger. Ønsker du derimot en mer glansfull overflate kan du velge et blankere papir, eller trykke detaljer i for eksempel gull- eller sølvfolie.

En annen effekt som kan brukes for å signalisere eksklusivitet er spotlakk. Spotlakk fremhever enkelte elementer på visittkortet, og kan brukes som mønster eller kun på logoen eller andre detaljer for å skape ekstra blikkfang. Det er også mulig å bruke spotlakk på hele kortet.

Preg er en annen effekt, hvor en forhøyning eller senkning i papiret gir en tredimensjonal effekt. Preg kan brukes i kombinasjon med trykkfarge, eller som blindpreg helt uten trykk.

Mulighetene for en spesiell finish er mange. Tenk over hva som vil appellere til din målgruppe, og hva som egner seg til firmaprofilen.

Hva bør et visittkort inneholde?

Kontaktinformasjon

Et visittkort bør inneholde den informasjonen som er nødvendig for at mottakeren enkelt skal kunne kontakte deg. Man skal som mottaker av kortet ikke være i tvil om hvor du kommer fra, hva du gjør der og hvordan man får tak i deg. Sørg for at visittkortet har minst to forskjellige metoder som kunden kan kontakte deg på. Navn, stillingstittel, firmanavn, besøks- og postadresse, telefonnummer, e-postadresse og nettadresse bør være med.

Husk å bruke en e-postadresse som er tilknyttet din nettside, det fremstår mer profesjonelt enn generelle gratisadresser som hotmail eller gmail, som kan gi inntrykk av at virksomheten egentlig ikke er etablert.

Er bedriften din aktiv i sosiale medier kan det også være lurt å inkludere adresser til for eksempel Facebook og LinkedIn, slik at mottakeren enkelt kan å begynne å følge bedriften din.

Om bedriften

Dersom firmanavn eller logo ikke umiddelbart sier noe om hva bedriften gjør, kan det være en idé å skrive noen stikkord om bedriftens tjenester. En beskrivende stillingstittel er også å anbefale, eller kanskje bedriften har en payoff som forteller mottakeren mer om hva selskapet driver med. Klarer du å sammenfatte din virksomhet i én kort og presis setning er du også godt på vei når det gjelder å skulle presentere deg og din bedrift muntlig overfor potensielle kunder og samarbeidspartnere.

Vær profesjonell

Sørg for at visittkortet er nøye korrekturlest. Trykkfeil gir et meget uheldig inntrykk av bedriften. Oppsett av visittkort er derfor noe du absolutt ikke bør ta lett på. Og hjemmelagde visittkort er definitivt «forbudt». Husk at ditt visittkort skal gjenspeile bedriftens verdier og hva du står for, slik at mottaker sitter igjen med inntrykket av at dette er en seriøs bedrift vedkommende ønsker en videre relasjon med.

Pass også på at visittkortet ditt til enhver tid er oppdatert. Et kort med overstrykninger og håndskrevne endringer gir et ekstremt dårlig førsteinntrykk.

Relasjonsbygging

Ikke del ut visittkortet ditt før du har skapt en relasjon. Visittkortet har ingen verdi hvis det deles ut som om du deler ut annet markedsmateriell eller reklameartikler. Kortet ditt blir neppe tatt vare på av noen du ikke har etablert en kontakt med.

Web to print

Hos oss kan du enkelt bestille visittkort. Vi skreddersyr gjerne en egen web to print-løsning for deg og bedriften din. Denne løsningen gjør det lettere for de ansatte å bestille ensartede visittkort. Les mer om web to print her.

Ta kontakt for bestilling eller spørsmål allerede i dag!

Våre referanser

EiendomsMegler 1 bestiller i Brand Publisher

EiendomsMegler 1 Oslo og Akershus benytter Brand Publisher som sin bestillingsportal for salgs- og markedsmateriell.
Les mer