Oppgave:
Norsk Sykepleierforbund:
Fullt hus på kongressen
Vi fikk i oppgave av Norsk Sykepleierforbund (NSF) å lage et kommunikasjonskonsept med visuell profil for Sykepleierkongressen 2016. Verdiordet «Innovasjonskraft» og konseptsetningen «Ny tid, nye roller» var satt som utgangspunkt for et overordnet tema for kongressen. NSF hadde en eksisterende fargepalett vi måtte forholde oss til, men utover disse parametrene sto våre kreatører fritt til å skape et innovativt og nyskapende konsept.

Løsning:
Konseptet ble godkjent av NSF og rullet ut i alle kanaler. Vi designet alt fra Powerpoint-maler til annonser, nettbannere, plakater og en app. I tillegg hadde vi ansvar for profilering av selve konferansen som ble holdt på Quben, med videreutvikling av konseptet til definerte flater. Vi sto for utvikling og produksjon av bannere på opptil 6×6 meter, beachflagg, bekledning av crew, deltakergaver, deltakerbevis, diplomer, navneskilt, nøkkelbånd etc. Konferansen gikk av stabelen 26.–28. september 2016, og med rundt 1600 deltakere regnes den som en svært vellykket konferanse.

Resultater:
Designet måtte være godt synlig i et stort lokale, og ha et budskap som underbygget temaet innovasjonskraft. Videre måtte designet kunne overføres til mange ulike flater, både i trykte og digitale medier – i forkant av og under selve kongressen. Og viktigst av alt måtte konseptet kommunisere med deltakerne. Sykepleierkongressen skulle i tillegg til innovasjonskraft også representere et fellesskap med en sterk stemme og høy kunnskap. Designet ble derfor utviklet fra konseptet «Med en sterk stemme skaper vi innovasjonskraft». Ved å bruke en lydbølge som visuell symbolikk for innovasjonkraft, viste vi at det er sykepleiernes kompetanse og kunnskapsutvikling som driver helsetjenesten fremover, samt at man med en sterk og samlet stemme får til dynamikk og endringer – og blir hørt.
