Ringnes: Med øl i tankene

Oppgave:

For å skape bedre øl«opplevelser» for sine kunder ønsket Ringnes å ta grep internt for å heve kompetansenivået i bedriften. Tanken var å øke kunnskapen om produktene, spre den både internt og eksternt, og ikke minst å sørge for lett tilgjengelige kunnskapskilder i salgsprosessen. Vår oppgave var å skape engasjement og interesse for egenopplæring blant de ansatte, slik at alle fikk et bedre utgangspunkt for å selge riktig produkt til riktig kunde.

Løsning:

Vi fokuserte på bryggeriselskapets stolthet, og oppfordret målgruppen (de ansatte) til å bygge videre på denne gjennom å øke kunnskapen om kjerneproduktet i Ringnes – nemlig øl. E-læringsløsningen, som vi kalte ”Med øl i tankene”, tok utgangspunkt i verdien av å lære. Vi kalte det en kunnskapsreise, som metafor på en spennende prosess hvor ny kunnskap og nye inntrykk gir motivasjon til å søke enda mer kunnskap. Løsningen ble en skreddersydd responsiv e-læringsplattform, hvor de ansatte selv ble guidet gjennom det faglige stoffet, innkalt til samlinger og til slutt testet via en eksamen. Et digitalt og analogt kommunikasjonsløp motiverte deltakerne underveis. Kommunikasjonsløpet hadde som formål at deltakerne skulle bli med på kunnskapsreisen, og pakke kofferten med glede.

Resultater:

E-læringen fikk en god mottakelse i Ringnes, og kunnskapsnivået til distriktssjefer, KAM-er og regionssjefer ble hevet gjennom involverende og engasjerende læring. E-læringen gjør det mulig å dele, synliggjøre, bevisstgjøre og heve kunnskapen som allerede eksisterer i Ringnes. Kunnskapsreisen «Med øl i tankene» er i en startfase, og vil fortsette i en femårsperiode. Målene er langsiktige og løsningen skal videreutvikles slik at den kan spres til horecamarkedet med hensikt om å styrke kunnskapen hos ansatte så vel som hos kunder av Ringnes.

Foto i e-læringsløsningen: Øivind Haug og Ringnes.

Vil du vite mer om oppdraget vi gjorde for Ringnes? Kontakt vår konsulent Ellen K. Finstad Bjerken (ellen.finstad@wj.no, tlf. +47 928 29 329)

Våre referanser

TOOLS: Messestand
Vei og Anlegg 2018

TOOLS ønsket nytt design på sin messestand under Vei og Anlegg 2018, som ble avholdt på X Meeting Point på Hellerudsletta.
Les mer

Norges Handikapforbund: Landsmøtet 2017

Vi fikk i oppgave av Norges Handikapforbund (NHF) å lage et kommunikasjonskonsept for landsmøtet 2017.
Les mer

Norges Handikapforbund: Utsmykking av lokaler

I samarbeid med Universell Utforming AS fikk vi i oppdrag å utsmykke Handikapforbundets lokaler. Resultatet ble flere bilder i aluminium, heldekkende folie, og tapet på vegg, samt oppsett til plakater og eksponeringsmateriell i vindu.
Les mer

Stena Line: Dekor til barnehjørne på terminalen

For å skape en lun atmosfære ble det valgt bannerbow for å skape en følelse av rom, i tillegg ble det produsert saccosekker i samme design som resten av konseptet, som gikk igjen på alle flater i lekesonen.
Les mer

Høyskolen Diakonova: Suksess med tydelig identitetsdesign

Høyskolen Diakonova ønsket å bli mer synlig for potensielle studenter og oppnå høyere troverdighet som studiested. I tillegg ville de kommunisere det unike ved høyskolen.
Les mer

Watoto Skandinavia: Med hjertet i Afrika

Watotos barnekor er på verdensturné hvert år. Vi fikk i oppgave å hjelpe Watoto med profilartikler til Skandinavia.
Les mer

Maskinentreprenørenes Forbund: Arctic Entrepreneur

Arctic Entrepreneur er en stor, felles møteplass for maskinentreprenørenes bransje. Vi hadde ansvaret for invitasjon, påmelding og fakturering for alle deltakere, i tillegg til ny visuell profil.
Les mer

Moelven: Firmagave i kreativ drakt

Den klassiske Stanley-termosen i kreativ og personlig gaveeske.
Les mer

Relacom: Innbydende kontorlokaler

Da Relacom skulle flytte inn i nye, lyse lokaler ønsket de å gi karakter og gjenkjenning til ulike rom og soner.
Les mer

Mattilsynet: Helhetlig dekor i nye lokaler

Dekor av Mattilsynets nye lokaler i Oslo. Materialer, møbler og fargepalett for lokalene var allerede definert, og dekor på glassvegger og malte vegger skulle skape en god helhet med dette. Møterom skulle merkes, og Mattilsynet identifiseres og glassveggenes lette, åpne følelse skulle bevares.
Les mer