Røde Kors: Blodgiverfilm

I anledning Verdens blodgiverdag 14. juni 2019 ønsket Røde Kors å lage en film for å takke alle sine blodgivere. Resultatet ser du under.

Oppgave:

Blodgiverdagen er en internasjonal dag for å hedre blodgivere for den viktige samfunnstjenesten de gjør. Røde Kors planla å markere dagen i samarbeid med blant andre blodbanker og Blodkreftforeningen. 

Wittusen & Jensen fikk i oppdrag å lage en takkefilm, som skulle være blodprogrammet til Røde Kors (GiBlod.no) sin aller viktigste aktivitet på selve Blodgiverdagen. Filmen skulle først og fremst gi blodgivere anerkjennelse for den innsatsen de gjør, men samtidig også inspirere nye potensielle blodgivere. Filmen skulle tilpasses bruk i sosiale medier. 

Utgangspunktet for filmen var en idé om at mannen i gata skulle takke blodgivere for deres bidrag til å redde noen han er glad i.

Løsning:

I samarbeid med produksjonsselskapet Splæsh landet vi på en idé som var relativt krevende i forhold til tid og ressursbruk, siden det måtte produseres to filmer – først en om Johannes og hans familie, og deretter en om blodgiverne på klinikken.

De syv blodgiverne som var med i denne filmen ble rekruttert via GiBlod sin Facebook-side, og møtte opp til det de trodde skulle bli en rekrutteringsfilm. I stedet fikk de se filmen om Johannes og hans takknemlige foreldre.

Det som er spennende med denne typen produksjoner, som hverken kan regisseres ned til minste detalj eller ha et ferdigskrevet manus til aktørene, er at man ikke vet helt hva man får av materiale. Men det ble et sterkt møte med Johannes og hans familie, og blodgiverne var utrolig sporty og flinke.

Resultat:

Resultatet ble en sterk og rørende film vi tror og håper er effektfull også for å verve nye blodgivere. Bare i løpet av de tre første dagene etter at filmen ble publisert i sosiale medier, hadde 2500 nye blodgivere meldt seg!

Vi er stolte av å samarbeide med en organisasjon som Røde Kors, og er glade for å kunne bidra til å spre deres viktige budskap. Har du forresten husket å gi blod i det siste?

Vil du vite mer om oppdraget?
Kontakt vår konsulent Thomas Arnesen (tha@wj.no, tlf. +47 901 30 291)

Foto: Splæsh

Våre referanser

Røde Kors: Infografikk og animasjoner om blodgivning

Animasjon kan være et effektivt virkemiddel for å forklare komplekse prosesser. Når slike prosesser skal vises i sosiale medier er forenkling av budskap og bruk av bevegelse nærmest en nødvendighet.
Les mer

EiendomsMegler 1 bestiller i Brand Publisher

EiendomsMegler 1 Oslo og Akershus benytter Brand Publisher som sin bestillingsportal for salgs- og markedsmateriell.
Les mer

Ringnes: Med øl i tankene

Vår oppgave var å skape engasjement og interesse for egenopplæring blant de ansatte, slik at alle fikk et bedre utgangspunkt for å selge riktig produkt til riktig kunde.
Les mer

Digitread: Ny visuell profil

Digitread er et selskap som ble startet etter en fisjon av moderselskapet Summit AS. Vår oppgave var å skape en ny identitet og profil til den nye merkevaren. Vi var så heldige å få starte med blanke ark, og kunden ga oss frie tøyler.
Les mer

Høyskolen Diakonova: Rekordhøye søkertall etter kampanje

Kampanje for å rekruttere flest mulig studenter til å søke bachelorutdanningen ved Høyskolen Diakonova til studiestart 2016.
Les mer

Høyskolen Diakonova: Tett på livet

Konseptet «Tett på livet» har fokus på det spekteret av følelser som sykepleierne kommer tett på og må håndtere i yrket sitt.
Les mer

Sweco moment: Fra trykket til digitalt magasin

Digitalisering av magasinet Moment, med mål om å øke aktiviteten, presentere flere nyheter og aktuelt stoff hyppigere enn før.
Les mer