6 tips for å lykkes med din messe

.

Å delta på messe krever tid og arbeid. Her får du seks gode råd for planlegging av din neste messestand.

1. Start planleggingen tidlig og ha klare mål med deltagelsen

Det er mye som skal planlegges når man skal delta på en messe. Et konsept for din stand må utvikles, det skal bestilles standplass og strøm, ulike flater skal designes og møbler og reklameartikler må bestilles eller produseres innen gitte tidsfrister. Det er også viktig å ha klare mål med messedeltagelsen. Er tanken å selge noe, knytte relasjoner eller vise muskler i markedet? En klar og tydelig plan i forkant sikrer at man lettere kan måle effekt av sin deltagelse. Om man starter arbeidet tidlig unngår man unødig stress og resultatet blir alltid bedre.

2. En rød tråd i designet

Besøkende på standen skal enkelt kunne oppfatte budskapet og hvilke produkter eller tjenester dere har valgt å presentere på messen. Sørg for å skape stoppeffekt og tenk helhetlig for best mulig opplevelse av din merkevare.

Når man skal bygge en stand har man uendelige muligheter når det gjelder valg av eksponeringsmateriell. Å velge en fleksibel messestand som kan leies til hver enkelt messe kan være mer økonomisk enn å kjøpe eget messeutstyr til odel og eie. Dette er også mer miljøvennlig, da det reduserer mengden utstyr som blir kastet etter bruk, dersom man ikke deltar på veldig mange messer i løpet av året.

Alternativt kan man sette sammen de elementer man har behov for og bygge opp en egen stand ved hjelp av roll-ups, messevegger, messedisker, beachglagg etc. Vi har satt sammen noen ferdige messepakker i ulike størrelser med forskjellig innhold. Vi kan også anbefale bruk av eventbuer. Dette er en enkel løsning med mye dekorflate, som gir en fin stoppeffekt. Eventbuene kan benyttes både ute og inne.

Våre kreatører hjelper gjerne til med idé- og konseptuvikling, design og visualisering av din stand i 3D.

3. Inviter kunder

Inviter både potensielle og eksiterende kunder. Send ut invitasjon og følg opp dine kunder med et godt påmeldingssystem. Løsningen kan inkludere utsendelser, påmeldinger, statistikk og evaluering – alt samlet på ett sted.

4. Ha et engasjerende innhold på standen

Du har mange muligheter til å skille deg ut fra de andre på messen, og til å få messedeltagerne til å engasjere seg i akkurat din stand. Du kan for eksempel arrangere konkurranser som igjen kan generere leads, gjennomføre demonstrasjoner eller bruke Beacons og RFID-teknologi for å overraske og informere besøkende. Skjermer og digital skilting er også effektive virkemidler for å spre budskap, digitale plakater med bevegelse har en stor stoppeffekt. Mulighetene er mange, tenk på hva som kan være relevant for ditt varemerke og din stand.

5. Reklameartikler

Reklameartikler og giveaways er en naturlig del av en bedrifts markedsføring. Dette kan bidra til at de besøkende husker deg etter messen, i tillegg til at du får spredd din firmalogo i ulike miljøer. Finner man et produkt som både er relevant for bedriften og som blir brukt av mottakeren øker det sjansen for å få spredd sitt budskap. Vannflasker, drops, pastillesker eller sjokolade med logo, goodiebags og personell med profilert bekledning er med på å løfte helhetsinntrykket av din stand. Å ha et profilert produkt som premie i en konkurranse kan også være smart.

6. Oppfølging

Vær snar med å følge opp dine besøkende på messen. Ikke vær redd for å kontakte potensielle kunder allerede dagen etter messen. Ved bruk av smarte løsninger som påmeldingssystemdigitale visittkort, e-postmarkedsføring og SMS-tjenester sørger du for å ha full kontroll både før, under og etter ditt arrangement.

La Wittusen & Jensen hjelpe deg med din neste messestand

Med vår kompetanse og vårt brede spekter av tjenester, produkter og løsninger kan vi hjelpe til med alt du trenger av messemateriell til ditt neste arrangement. Vårt mål er å tilby kostnadseffektive løsninger for våre kunder, uavhengig av størrelse. Våre dyktige rådgivere gir deg gode priser på gjennomføring. Vi leverer detaljerte tekniske tegninger og planskisser av standen, og følger prosjektet fra begynnelse til slutt.

Ta gjerne kontakt med en av våre rådgivere for mer informasjon.