Slik skaper du
en effektiv visuell profil
Å skape en gjennomført visuell profil krever tid og ettertenksomhet, men det er verdt bryet. Denne artikkelen gir deg en rekke gode råd som kan hjelpe deg med å skape en effektiv visuell profil.
En effektiv visuell profil er verdiskapende. Den skal gi et godt førsteinntrykk, bidra til gjenkjennelighet og få bedriften din til å fremstå profesjonell og konsekvent. En visuell profil som oppfyller alt dette er selvsagt ikke lett, men følger du disse punktene er du godt på vei.
En god logo viser hvem du er
Når du skaper din visuelle profil, er det utrolig viktig at du tar utgangspunkt i din bedrift. Logoen din skal representere hvem du er og det du gjør. Tenk for eksempel på bedriftens verdisett og hva som er viktig for dere. Prøv å overføre dette til farger og hva fargene betyr.
Fargenes symbolikk
Rød: Energisk, erotisk og modig.
Oransje: Kreativ, vennlig og ungdommelig.
Gul: Solrik, oppfinnsom og optimistisk.
Grønn: Natur, liv, vekst, miljø og bærekraft.
Blå: Profesjonell, klinisk, rolig og pålitelig.
Lilla: Spirituell, klok og stemningsfull.
Sort: Troverdig og kraftfull.
Hvit: Simpel og ren.
Rosa: Morsom og flørtende.
Brun: Landlig, historisk og stødig.
Noen mener dessuten at former på samme måte som farger har en konnotativ betydning. Geometriske former som firkanter og trekanter er de mest kjente figurer og konnoterer bl.a. struktur, konformitet, likhet og overensstemmelse. Organiske former er naturlige, flytende og kurvet og konnoterer bl.a. harmoni og kreativitet.
Undersøk bransjen og konkurrentenes profilering
Når du skal skape den visuelle profilen din er det lurt å undersøke bransjen din. Det er utrolig viktig å differensiere seg på et konkurransepreget marked og her er profilering et effektivt verktøy. Lag en oversikt over alle konkurrentene dine og søk frem logoen deres. Med en slik oversikt har du mulighet for å skape en unik visuell profil. Tenk for eksempel på fargevalg. Bruker den største konkurrenten din blå og gul er det lurt å unngå disse fargene. Tenk også på design og vik unna former og layout som ligner på konkurrentene sine.
Velg en visuell profil som treffer målgruppen din
I oppstartsfasen er det lurt å lage forskjellige prototyper som du kan velge mellom. Presenter utvalget ditt for noen i målgruppen din. Her bør du ta sikte på minimum fem personer. Lytt til deres reaksjon, og bruk denne tilbakemelding til å velge den beste logoen. Med en slik spørrerunde vet du hvilken profil som appellerer mest mulig til målgruppen din før du har brukt store ressurser på å implementere den.
Få grafisk materiale i alle de nødvendige formatene
Når har valgt det visuelle utseende du vil bruke, er det viktig å få overført dette til ulike grafiske formater. Det skal passe til trykk på eksempelvis brevhoder, konvolutter, visittkort og brosjyrer. For å sikre at du får det best mulige resultatet for design og formatering er det lurt å jobbe sammen med et byrå som har spesialisert seg på grafisk design.
Wittusen & Jensen har mange års erfaring innen visuell profilering og grafisk design og vi står klare for å hjelpe deg. Ta kontakt og hør mer om vårt grafiske arbeid!