Wittusen & Jensen på 2010-tallet
2010-tallet ble preget av flyttinger for Wittusen & Jensen. I 2012 tok vi i bruk vårt moderne logistikkanlegg på Berger, og i 2017 flyttet resten av virksomheten inn i nye kontorer i Skullerud Park. Printsenteret ble solgt og vi økte satsingen på flere nye forretningsområder.
2010-tallet var først og fremst tiåret da høyreekstrem terror endret Norge for alltid. Bilbomben i regjeringskvartalet og massakren på AUFs sommerleir på Utøya 22. juli 2011 var det verste angrepet som hadde rammet landet siden andre verdenskrig. Angrepet samlet folk over hele landet, noe som førte til at Språkrådet kåret «rosetog» til årets nyord i 2011.
Det var flere ord som påvirket språket vårt dette tiåret. I 2010 var det første gang noen satt «askefast», etter vulkanutbruddet på Island, og i 2012 ble «å nave» et verb. I 2016 holdt Storbritannia en folkeavstemning om EU-medlemskap, hvor flertallet av britene stemte for å forlate EU. Dette ga oss ordet «Brexit».
I 2015 ble «Je suis Charlie» et globalt uttrykk for ytringsfrihet, etter angrepet på den franske satireavisen Charlie Hebdo. Samtidig ble Europa rammet av flere terrorangrep i Paris, Nice, Berlin, Brussel og Manchester. Dette tiåret var det IS som var hovedfienden, etter at al-Qaida-leder Osama bin Laden ble drept av amerikanske styrker i 2011.
I 2017 ble «falske nyheter» en frase som preget mye av samfunnsdebatten, og samme år skulle en hashtag snu opp ned på livene til flere kjente menn, da skuespiller Alyssa Milano på Twitter oppfordret alle kvinner som hadde blitt seksuelt trakassert til å svare #metoo.
Klimakrise og økt miljøfokus bidro også til å øke vokabularet vårt. Under klimatoppmøtet i Paris i 2015 ble det vedtatt en internasjonal klimaavtale. Det førte til uttrykk som «det grønne skiftet». Dette var også tiåret da en svensk tenåring fikk alle til å snakke om klima. Greta Thunberg ga sin generasjon en stemme, og i 2019 var det «klimabrøl» som stakk av med seieren som årets nyord.
Tiåret bød på flere naturkatastrofer, mer ekstremvær, sterkere stormer og mer tørke. Jordskjelvet på Haiti i 2010 ble en av de verste naturkatastrofene noensinne, og tyfoner, tørke og skogbranner førte til store ødeleggelser flere steder i verden.
I 2015 var det flyktningkrise i Europa. Rundt en million mennesker flyktet fra forfølgelse, krig og fattigdom. De fleste kom fra Syria, Irak og Afghanistan, og reiste over havet fra Tyrkia til Hellas.
Etter en periode som statsminister, fordi konstitusjonen ikke tillater tre presidentperioder etter hverandre, ble Vladimir Putin igjen president i Russland i 2012, og gikk dermed inn i sitt andre tiår som Russlands leder. 2014 ble året der Russland igjen endret grenser i Europa ved å annektere Krim-halvøya.
Det sto ikke bedre til i USA, der eiendomsmogulen Donald Trump i 2018 vant presidentvalget i USA. Det kom som et sjokk på politiske eksperter, som ikke hadde forutsett at realitystjernen skulle gå av med seieren.
Nytt lager
I 2012 fikk Wittusen & Jensen bygget nytt sentrallager og flyttet deler av virksomheten til tidsmessige nye lokaler på Berger på Skedsmokorset. Vårt nye og moderne logistikk- og distribusjonsanlegg ga oss kapasitet for effektiv logistikk og distribusjon, med mulighet for fremtidig vekst. Med 10.000 palleplasser, og tre MiniLoad-kraner med kapasitet til 25.000 lokasjoner, kunne vi nå sikre våre kunder høy servicegrad og leveringspresisjon.
Vi var tidlig ute med robotisert lagerautomasjon. Vårt logistikkanlegg var top-of-the-line i 2012, og vi hadde mange nysgjerrige innom for å se lageret vårt i drift.
Logistikkanlegget ble bygget med de strengeste krav til miljø og energiforbruk, og er i dag drevet på en meget energieffektiv måte.
NYTT LAGER: I juni 2012 flyttet vi inn i nytt sentrallager på Berger på Skedsmokorset.
Ny nettbutikk
I 2014 tiltrådte Sven Erling Øversjøen som driftsdirektør i Wittusen & Jensen, etter drøye 30 års fartstid i selskapet.
Dette var også året vi lanserte ny nettbutikk på plattformen Hybris. Vi hadde alltid vært langt fremme innen netthandel sammenlignet med konkurrenter i vår bransje, og med Hybris fortsatte vi å ta den posisjonen.
Kommunikasjon og design
I 2014 intensiverte vi også satsingen på reklameoppdrag. Vi ansatte flere dyktige kollegaer med byråbakgrunn, som bidro til at vi nå også kunne levere strategiske og kreative kampanjer.
Et eksempel på dette var utviklingen av en e-læringsløsning for Ringnes. Ringnes ønsket å heve kompetansenivået internt, og utfordret oss på hvordan de kunne skape engasjement og interesse for egenopplæring blant de ansatte. Resultatet ble en kunnskapsreise som vi kalte ”Med øl i tankene”. Løsningen ble en skreddersydd responsiv e-læringsplattform, hvor de ansatte selv ble guidet gjennom det faglige stoffet og til slutt ble testet via en eksamen. Etter hvert ble løsningen videreutviklet for horecamarkedet med hensikt om å styrke kunnskapen også hos kunder av Ringnes.
E-læringen ble en suksesshistorie, både for oss og for Ringnes. Løsningen ble adoptert av moderselskapet Carlsberg, og vi lagde 12 nye kloninger av «Med øl i tankene», på ulike språk. Dette førte igjen til at vi utviklet en malbasert versjon av e-læringsplattformen, som vi fikk flere andre store kunder på.
En lignende suksess hadde vi med kurs- og konferanseløsninger. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) trengte i 2014 et skreddersydd konsept for sitt nye arrangement Arctic Entrepreneur. Vi fikk oppdraget med å sikre full kontroll på invitasjons- og påmeldingsprosessen for både deltakere og utstillere. I tillegg utviklet vi ny logo og en visuell profil for arrangementet.
Dette ble starten på vår satsing på et nettbasert påmeldingssystem for effektiv gjennomføring av arrangementer. I kombinasjon med design av materiell og trykking av personifiserte invitasjoner, kunne vi nå skape en profesjonell og helhetlig pakke rundt et arrangement.
Noen år senere utvidet vi satsingen ytterligere med et økt fokus på messeutstyr. Med design og produksjon av messestands i tillegg, kan vi i dag hjelpe våre kunder med hele arrangementet, fra begynnelse til slutt, enten det er messe, kurs eller konferanse som skal arrangeres.
ARRANGEMENT: Enten du skal arrangere messe, kurs eller konferanse kan vi hjelpe deg med hele arrangementet ditt, fra begynnelse til slutt – fra idé- og konseptutvikling til produksjon av messeutstyr og gjennomføring av arrangementet. Foto: Christian Hatt.
I 2015 ønsket vi å lage en reklamefilm som viste bredden av alt vi nå kunne levere. Budskapet skulle være at hos oss får du alt på ett sted og at vi sammen med våre kunder kan få til det meste. Resultatet ble en animasjonsfilm med en liten Askepott-historie og budskapet «Sammen er vi et eventyr». Filmen er laget i samarbeid med Qvisten Animation og ble lansert på vår kundemesse Boost i 2015.
Kontor- og forbruksvarer
Utover 2010-tallet så vi at etterspørselen etter tradisjonell kontorrekvisita begynte å synke i takt med at verden ble mer og mer digital. Vi måtte finne nye satsingsområder som kunne dekke inn for det vi ikke lenger klarte å selge av kopipapir, ringpermer og penner.
Vi hadde allerede sett en økt etterspørsel etter emballasjeprodukter, det var derfor naturlig å bygge opp en ny avdeling med et dedikert emballasjeteam. Den nye satsingen ble en kjempesuksess, og i dag er vi stolte av å ha landets bredeste sortiment innen emballasje.
EMBALLASJETEAM: Cecilie Eckerman, Arne Lars Orderud, salgssjef Vidar Granaas, Atle Romundgard Olaisen og Sondre Bråthen var glade for å være en del av gjengen som fikk i oppgave å bygge opp vår nye emballasjeavdeling. Foto: Minna Fjeldskår.
En annen nysatsing var hygiene- og renholdsprodukter. Dette hadde vi allerede levert en god stund, men fra 2018 ble det et eget forretningsområde med medarbeidere som spesialiserte seg på dette feltet. Vi ansatte også nye ressurspersoner med erfaring fra renholdsbransjen. I dag er hygiene og renhold blant våre viktigste tjenester, da vi fikk litt ekstra drahjelp av koronapandemien i 2020.
RENHOLD OG HYGIENE: Mot slutten av tiåret ble renholdsprodukter et stort satsingsområde. Foto: Christian Hatt.
I 2017 etablerte vi også to egne varemerker. Vi utviklet en serie ved navn College, som besto av ulike kladdeblokker, penner, blyanter, tusjer, batterier og annen kontorrekvisita. Målet var å kunne tilby våre kunder et rimeligere alternativ til vårt tradisjonelle utvalg.
COLLEGE: Vårt eget varemerke College, utstilt på Boost19.
For å gjøre det enklere å orientere seg i det enorme kaffemarkedet som stadig vokste, valgte vi å produsere et helt eget kaffemerke som skulle tilfredsstille de fleste ganer. Valg av navn på kaffen falt derfor på Maze (labyrint), og vi sto selv for design av logo og pakningsdesign. Kaffen ble gitt ut i to ulike smaker, begge både som filtermalt og hele bønner.
MAZE: Maze kaffe ble servert som smaksprøve på Boost19. Foto: Tonje Gulbæk Barstad.
Salg av printsenteret
Etter 12 gode år med digitaltrykk så vi at det å drive produksjon ikke lenger var et strategisk område for virksomheten. Det ble derfor besluttet å selge printsenteret, som vi åpnet i 2004. Printsenteret ble solgt til Printing høsten 2016, men Wittusen & Jensen eier i dag 34% av Printing. Derfor er Printing en tett samarbeidspartner på grafisk side, og store deler av våre trykksaker produseres i deres lokaler i Oslo eller hos deres avdelingskontor i Polen.
Å selge printsenteret var en spesiell og historisk affære. Det var tross alt trykkeri Wittusen & Jensen var da Claus S. Wittusen og Paul H. Jensen i 1897 etablerte sin spesialforretning for kontorer med trykksaker og protokoller i Skippergaten 19 i Kristiania, og reklamerte med «Visittkort levert på 15 minutter».
TOMT PRINTSENTER: Det var vemodig å tømme lokalene i Pottemakerveien da printsenteret ble solgt til Printing og resten av virksomheten skulle flytte til nye kontorlokaler på Skullerud.
Flytting til Skullerud
På midten av 2010-tallet startet vi prosessen med å finne nye kontorlokaler. Bygget i Pottemakerveien på Rødtvet var ikke lengre hensiktsmessig for vårt bruk. Lokalene var for store, og vi var upraktisk fordelt på flere etasjer. I tillegg kunne ikke kravene til standard og inneklima lengre innfris i lokalene som ble bygget til oss på 1970-tallet.
Vi hadde mange krav til våre nye lokaler, og vurderte flere alternativer. Det var viktig å finne et sted med fleksibilitet i areal og leieperiode, konkurransedyktig pris, campusløsning og moderne kontorlokaler. I tillegg måtte det ha sentral beliggenhet, i nærheten av kollektivtrafikk.
FLYTTEPROSESS: Anders Opsahl fra Opsahl Eiendom signerte avtale med Peter Odd Jensen og ønsket Wittusen & Jensen velkommen som ny leietaker i Skullerud Park. Foto: Skullerud Park.
Til slutt falt valget på Skullerud Park, som kunne innfri våre kommersielle og tekniske krav. Her fikk vi en fullverdig campus, med kantine, møterom, felles resepsjon, gode parkeringsmuligheter, nærhet til offentlig kommunikasjon og gode treningsmuligheter, både innendørs og utendørs, med Østmarka som nærmeste nabo.
ØSTMARKA: I våre nye lokaler på Skullerud fikk vi marka som nærmeste nabo. Foto: Skullerud Park.
I påsken 2017 flyttet Wittusen & Jensen fra Pottemakerveien 10 på Rødtvet til Olaf Helsets vei 5 på Skullerud. Her innførte vi free seating og aktivitetsbaserte arbeidssoner, og vi så en positiv effekt av å samle alle kollegaer på én flate. Samhandling på tvers av forretningsområdene ble enklere her enn det hadde vært i Pottemakerveien.
2017 var også året Wittusen & Jensen fylte 120 år. Det markerte vi med å lansere bedriften i ny drakt. Vi fikk en ny visuell profil, med nye farger, fonter og designelementer, samt det nye merkeløftet «Forvent litt mer».
SKULLERUD PARK: I moderne lokaler i Olaf Helsets vei 5 ble vi en del av en fullverdig campusløsning. Foto: Skullerud Park.
Boost og samfunnsansvar
I 2013 så vårt kundearrangement Boost dagens lys. Tidligere hadde vi invitert kunder til vårt showrom i kjelleren i Pottemakerveien, men nå ønsket vi å utvide konseptet til en større messe. Vi leide lokaler på Ullevaal Stadion og inviterte våre leverandører til å ha stands.
Slik ble Boost en årlig møteplass hvor kunder, leverandører og spennende foredragsholdere sammen skapte en arena for inspirasjon og kunnskap. Vi arrangerte Boost hvert år fra 2013 til 2019.
SHOWROM: Vi hadde eget showrom i Pottemakerveien hvor vi stadig hadde kunder innom for å se på nyheter. Foto: Christian Hatt.
BOOST15: På Boost i 2015 utfordret vi kundene våre til å tenke helt på nytt. Til å ta et skritt tilbake til start. Boost15 skulle være en arena hvor man kunne finne tilbake til bedriftens opprinnelige motivasjon og drivkraft. "Det er lov å titte, tenke, lytte, notere, lære og få en stille Boost. Husk at vi sammen kan fylle blanke ark med nye eventyr," var budskapet vårt dette året. Vi utformet messen med gjenstander pakket inn i gråpapir for å visualisere mulighetene som lå i en blank flate.
BOOST19: 2019 ble det siste året vi arrangerte Boost. Som leverandør av messeutstyr var det nå viktig å få vist frem at vi kunne designe og produsere messestands, også for våre kunder.
I løpet av de syv årene vi arrangerte Boost, hadde vi mange inspirerende foredrag, blant annet av Andreas Wahl, Leo Ajkic, Gro & Anja Hammerseng-Edin, Erik Thorstvedt, Petter Schjerven, Ingebrigt Steen Jensen, Arne Hjeltnes og Pål Tarjei Aasheim.
I 2017 hadde vi Petter Nyquist som foredragsholder på Boost, og dette ble starten på et hyggelig samarbeid med Stiftelsen Petter Uteligger. I 2017 valgte vi derfor å gi årets julegave til stiftelsen. Sammen med Petter Nyquist pakket vi 400 sekker med nyttig innhold som folk i gatemiljøet kunne ha bruk for, og vi deltok også i utdelingen av gavene på Jernbanetorget. I påsken 2022 bisto vi Petter igjen da han skulle dele ut 4444 påskeegg fra Nordkapp til Lindesnes.
Miljøfokus
Utover 2010-tallet ble forbrukerne stadig mer miljøbevisste, og vi opplevde en økende etterspørsel etter miljøriktige produkter.
I Wittusen & Jensen er vi opptatt av miljø og bærekraft, så vel som kvalitet. Vi mener at kvalitet og miljø ofte går hånd i hånd. Vår miljøstrategi er bygget opp over lang tid og stikkord for vår strategi er miljø, rettferdige arbeidsforhold, etisk forretningspraksis og bærekraftig forsyningskjede.
Wittusen & Jensen ble Miljøfyrtårn-sertifisert allerede i 2007 i kategorien Grossist, og var da først ut med denne sertifiseringen i vår bransje. I 2014 ble også vårt sentrallager på Berger eget Miljøfyrtårn. At vi er en Miljøfyrtårn-bedrift og tilfredsstiller kravene til sertifisering, betyr at vi også kan bistå våre kunder med å gjøre grønnere valg.
Å være en Miljøfyrtårn-bedrift stiller krav til oss angående avfallshåndtering, energireduserende tiltak, gode HMS-rutiner, miljøkrav ved innkjøp og miljøfokus ved transport. Vi ser Miljøfyrtårn som et viktig samfunnsengasjement, og sertifiseringen gjør det enklere å lykkes med en grønn omstilling.
MILJØFYRTÅRN-SERTIFISERT: Som Miljøfyrtårn-bedrift kan vi også bistå våre kunder med å gjøre grønnere valg. Foto: Miljøfyrtårn.
Wittusen & Jensen har siden 2017 vært medlem av Etisk handel Norge, som er et resurssenter og en pådriver for bærekraftig forretningspraksis, også kalt etisk handel. Formålet er å fremme bærekraftig forretningspraksis i leverandørkjeden slik at all handel bidrar til å ivareta menneske-og arbeidstakerrettigheter, samfunn og miljø. Dette er en forutsetning for å nå FNs bærekraftsmål.
Medlemskapet i Etisk handel Norge hjelper oss å ta gode og ressursvennlige valg, og det gjør oss i stand til å møte utfordringer i leverandørkjeden knyttet til menneske- og arbeidstakerrettigheter, korrupsjon og miljø. Dette kan du lese mer om i våre etiske retningslinjer.
NULLUTSLIPP: Rune Solli fra PostNord og Per Åge Larsen fra Wittusen & Jensen med ny elbil i 2019. Foto: Kjell Inge Søreide.
Da vi la varedistribusjonen vår ut på anbud i 2019, var miljø en viktig faktor for valg av ny leverandør. Stadig flere kunder stilte krav om distribusjon med nullutslippsbiler innenfor bykjernen. Det resulterte i et samarbeid med PostNord om bydistribusjon med nullutslippsbiler til de fem største norske byene, i tillegg til at de bruker jernbanen som fraktmetode for så mye gods som mulig.
Kilder: Wikipedia, VG, Språkrådet, Skullerud Park