Hvordan unngå belastningsskader på arbeidsplassen

Arbeidsrelaterte belastningsskader på muskler og skjelett er den største årsaken til sykemeldinger og fravær i arbeidslivet. Belastningsskader kan oppleves i alle yrker, på ulike måter basert på arbeidet som blir utført. Med riktige ergonomiske produkter og hjelpemidler kan du forbygge og hindre belastningsskader.

Belastningsskader kan oppstå på flere måter

Muskler og skjelett kan få belastningsskader når kroppen gjør arbeid som belaster kroppen mer enn den tåler over lengre tid. Det skilles mellom:

• Manuelt arbeid
• Vibrasjoner
• Dataarbeid

Manuelt arbeid handler om belastningsskader grunnet tunge løft og arbeid i unaturlige stillinger som varer for lenge. Vibrasjoner omhandler mekaniske bevegelser fra maskiner og annet arbeidsutstyr som gir helseskader, og dataarbeid er en statisk belastning på muskulaturen grunnet stillesitting over lengre tid, hvor samme bevegelse gjøres om og om igjen. Dette går ut over nakke, skuldre og hode.

Belastningen kroppen tåler varierer fra person til person, og bør alltid forebygges uansett. Du kan se mer om retningslinjer på arbeidstilsynet.no.

Ergonomi belastningsskader

Ergonomi forebygger og hindrer

For å unngå at dine ansatte opplever belastningsskader, og i verste fall sykmeldes da de ikke kan utføre jobben, er det viktig å ha riktige ergonomiprodukter tilgjengelig på arbeidsplassen. Vi hjelper deg med å velge ergonomiprodukter som sikrer dine ansattes helse.

For kontorarbeidere er tastaturer og arm- og håndleddsstøtter som blant annet hindrer håndleddsskader, og ergonomisk mus som hindrer musearm, gode alternativer. For de som står mye i løpet av dagen, typisk i butikker og hoteller, bør avlastningsmatter i ulike størrelser være tilgjengelig, for å hindre utmattelse i ledd og muskler. Les mer om hvordan du kan trene mens du jobber ved hjelp av heve-/senkepult.

De som bruker mye av arbeidsdagen på å snakke i telefonen kan ha god nytte av et headset tilpasset dette, for å forebygge belastninger på nakke, skuldre og rygg, som følge av stillesittende telefonholding. Les mer om hvorfor hodetelefoner på arbeidsplassen gir tydelige helsefordeler.

Husk at det er lettere å forebygge enn å fikse belastningsskader som allerede har oppstått. Ta derfor vare på dine ansatte ved å legge til rette med gode ergonomiske produkter allerede fra dag én. Minn dem på å bevege seg, bytte stilling, ta en pause og lytte til sin egen kropp.